IKEA : Vurdering av nettbutikken

IKEA : Vurdering av nettbutikken

Netthandelen i Norge øker for hvert år, og parallelt med dette øker konkurransen mellom bedriftene. Viktigheten av å ha en god og velfungerende nettbutikk bør derfor være høyt prioritert. Hvis ikke bedriften prioriterer dette risikerer de å miste et salg og den potensielle kunden vil klikke seg inn konkurrentens nettside. I dette innlegget skal jeg vurdere nettbutikken til IKEA. Jeg skal blant annet se på brukervennligheten, kjøpsprossen og tryggheten til nettsiden. Og for å gjøre det skal jeg ta i bruk INEVO sine 10 vurderingskriterier for nettbutikker.   

(Bildet er hentet fra https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Ikea_logo.svg )

1. Førsteinntrykk

En potensiell kunde setter seg opp en mening om nettbukken i løpet av få sekunder. Derfor har førsteinntrykket mye å si for om kunden blir værende på siden. I denne situasjonen mener jeg som forbruker at forsiden til IKEA gir et godt førsteinntrykk.

Jeg ser tydelig hvilken nettside jeg er på, og logoen er godt synlig. Det er lett å forstå hvordan jeg skal navigere meg rundt på siden. Jeg legger også merke til en chatbot som kan veilede meg hvis det er noe jeg skulle lure på. En god og brukervennlig side er førsteinntrykket mitt av nettsiden.

2. Synlighet

Synligheten til nettsiden forteller oss hvor enkelt det er for kunder å finne nettbutikken og de produktene de tilbyr, via søkemotorer. Hvis jeg søker opp «IKEA» på google.com kommer de opp øverst på siden.

(Skjermbilde er hentet fra https://www.google.com/search?q=IKEA )

Søker jeg for eksempel på «seng» så kommer de opp som nummer to på søkene med annonsemerkeringer. Dette vil jeg si er veldig bra, da søket er såpass lite presist. Og med tanke på hvor mange forhandlere som selger senger. IKEA dukker likevel ikke opp på Google Shopping, her er blant annet Ellos.no bedre.

(Skjermbildet er hentet fra https://www.google.com/search?q=seng )

3. Brukervennlighet

IKEA sin målgruppe er stor med tanke på aldersspenn. Det er derfor viktig at nettsiden er brukervennlig for alle i de ulike aldersgruppene, slik at kundene kan finne frem til det de er på utkikk etter, i løpet av kort tid.

Forsiden til IKEA er som sagt i punkt nummer 1. lett å navigere seg rundt på. Det blant annet på grunn av søkefeltet, som er plassert midt på siden, som gjør at du enkelt kan finne akkurat det du leter etter. Menyen er også godt synlig og plassert øverst i venstre hjørnet. Så jeg vil absolutt si at IKEA sin nettside er brukervennlig.

4. Kjøpsprosess

For å få gjennom et kjøp i nettbutikken din er det svært viktig at prosessen frem dit er enkel og forståelig, og uten for mange trinn. IKEA tar deg gjennom tre trinn. 1.«Hvordan vil du motta orderen din?» Her får du to valg, enten kan du hente den selv, eller med hjemlevering. Hvis du velger hjemlevering kommer du videre til trinn 2. «Hvordan skal vi levere?» Og til slutt 3. «Hvordan vil du betale?».

Dette syns jeg IKEA har løst på en ryddig og effektiv måte. Jeg har selv handlet fra nettbutikken til IKEA, og kan med det si at kjøpsprosessen er enkel og lett håndterlig.

5. Hastighet/Teknologi

Google har et verktøy man kan benytte seg av for å se hvor lang tid nettsiden din bruker på å laste inn på mobil og datamaskin. Verktøyet heter PageSpeen Insight Tool. Her ser vi at IKEA fungere betydelig bedre ved bruk av datamaskin enn på mobilen. Dette er noe IKEA burde ta til betraktning. På nettsiden finner man også ulike tiltak man kan ta i bruk for å bedre dette.

(Skjermbildet er hentet fra https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=ikea.no )

(Skjermbildet er hentet fra https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fwww.ikea.com%2Fno%2Fno%2F&tab=desktop )

6. Kundetilfredshet

Kundeomtalene på facebook de siste ukene vitner om misfornøyde kunder. Og gjengangeren er at det er lange køer og vanskelig å få kontakt med noen på kundeservice.

(Skjermbildet er hentet fra https://www.facebook.com/ikeanorge/community/?ref=page_internal )

Jeg undersøkte dette nærmere og dette blir det også opplyst om på nettsiden deres.

(Skjermbilde er hentet fra https://www.ikea.com/no/no/customer-service/ )

Jeg regner med dette har noe å gjøre med at varehusene er stengt og derfor er det nok en stor pågang på netthandel, og da også kundeservice. Selv om dette ikke er optimalt, vil jeg likevel gi IKEA et pluss da de opplyser kundene sine om dette, at de er aktive på sosiale medier og svarer kundene sine og er løsningsorienterte.

7. Trygghet

Jeg opplever nettsiden til IKEA som trygg. Grunnet chatboten du har tilgjenlig hvis du skulle lure på noe og tlf nummer til kundeservice lett tilgjenlig. I tillegg har de også lagt inn helt øverst på siden «Tiltak for at du skal kunne handle trygt hos oss», en tilleggsfunksjon med tanke på COVID. Denne siden oppdaterer de hypping, med hvilke tiltak de gjør i varehusene sine for at kundene kan føle seg trygge når de handler.

8. Kundekommunikasjon

IKEA har både facebook og instagram hvor de stadig oppdaterer sidene med nyheter, inspirasjon, tips og triks. Som sakt ovenfor er de veldig gode på å svare kundene siden på facebook, men også på instagram. Så jeg vil absolutt berømme de for god kundekommunikasjon.

9. Priser/Utmerkelser

I 2018 vant IKEA tre Red Dot priser for sofaplattformen DELAKTIG, kjøkkenet KUNGSBACKA og de bærbare lydproduktene i FREKVENS-serien. Dette er ikke noe som kommer tydelig frem på nettsiden. Men i og med at prisen er fra 2018, syns jeg ikke at det er noe behov for det heller.

10. Konsept og strategi

Ikea har en klar og tydelig strategi, de lover god kvalitet til en rimelig penge. De siste årene har de også har et stort fokus på bærekraft. Og på forsiden deres kommer dette tydelig frem. Her deler de blant annet tips for et mer bærekraftig hjem.

Konklusjon

Etter å ha gått igjennom INEVO sine 10 vurderingskriterier vil jeg, som forbruker si at IKEA sin hjemmeside er et godt eksempel på en god hjemmeside. Siden deres har god brukervennlighet, og konseptet samt strategien kommer tydelig frem. En annen ting som også er et veldig pluss er at kjøpsprosessen er enkel og oversiktlig som gjør at alle kan forstå seg på den. Kort oppsummert er dette en god og enkel hjemmeside å benytte seg av.

KILDER:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fwww.ikea.com%2Fno%2Fno%2F&tab=desktop  Lest 19.04.2021

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fwww.ikea.com%2Fno%2Fno%2F&tab=mobile   Lest 19.04.2021

https://www.facebook.com/ikeanorge/ Lest 19.04.2021

https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/  Lest 19.04.21

https://www.ikea.com/no/no/this-is-ikea/ikea-vant-tre-red-dot-priser-pubf4838aa1?fbclid=IwAR0MlkNkHpFKKuWs_pf9WUtNTlpse4Hg_R_62u3Mws-2yn3KUWBorbbHiiY   Lest 19.04.2021

https://www.ikea.com/no/no/ Lest 19.04.2021

One thought on “IKEA : Vurdering av nettbutikken

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

error

Enjoy this blog? Please spread the word!

My email
Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram