Hvordan bygge en merkevare fra ingenting

Hvordan bygge en merkevare fra ingenting

I dette innlegget skal jeg oversette Hiten Shah sitt innlegg «How to Build a Brand form Nothing», fra engelsk til norsk. Linken til innlegget finner du her:https://hitenism.com/build-brand/.

Hvordan bygge en merkevare fra ingenting
I Leo Widrichs første måneder som medstifter av Buffer, skrev Widrichs to til tre gjesteblogginnlegg hver dag. Widrichs startet i selskapet i januar 2011, og i april hadde han fått over 100 omtalelser av merkevaren i andre blogger. I løpet av ni måneder hadde de fått over 100.000 registrerte brukere.

De kalte det Leo gjorde for «content marketing», som på norsk kalles «innholdsmarkedsføring». På bare ni måneder bygget Leo selskapet Buffer til en meningsfylt merkevare!

Viktigheten av en merkevare
«Du vet at du har skapt en god merkevare når kunden henvender seg til deg først.»

Amazon har hatt stor suksess i utlandet, og kommer nå mer og mer til Norge også. Men hvordan har de klart å lykkes så godt med sin merkevare? Det er nok fordi de har alt. Når vi tenker på å kjøpe nesten hvilket som helst produkt, er vår umiddelbare tanke å gå på Amazon for få det til den laveste prisen. I det du åpner appen, så kan du trykke to ganger også har det i postkassa de i løpet av et par dager. 

Før betydde det å bygge en merkevare at du begynner å få direkte, upåvirkede besøkende som kommer til nettstedet ditt. Dette er personer som besøker nettstedet ditt uten en spesiell grunn. Men de hadde en tanke, og det utløste dem til å tenke på nettsiden din.

På langsikt, vi dette bety at merkevaren din vil spre seg. Fordi du har klart å skaffe allmenhetens oppmerksomhet. De tenker positivt om merkevaren din og vil da dele sine positive erfaringer med venner og familie (Word of Mouth).

Derfor er det viktig å bygge opp merkevaren. Det er det som får deg ut av det dårlige mønsteret som ikke skaper noen vekst for merkevaren din.

For å bygge merkevaren din fra ingenting, trenger du to ting: nyskapning og repetisjon. Dette skal vi se nærmere på senere i innlegget.

Nyskapning
«Kvaliteten ved å være ny, original og skille seg ut.»

Siden 1999 har 37signals blogget om hva de driver med, hvorfor de gjør det de gjør, og hva de tenker om å bygge sin egen virksomhet. Da de startet, var blogging helt uvanlig. Ingen andre delte hvordan de balanserte det å bygge produkter med rådgivning, eller hvordan de utførte A / B-tester for SaaS-virksomheten.

De kalles «poster child» innen  SaaS, for å bli inspirert til nye måter selskaper kan  dele, utdanne og hjelpe andre mennesker til å bygge opp sin egen merkevare.

Buffer definerte sin nytekning hos KISSmetrics slik:   «Vi vil dele alle og alles markedsanalyseinnhold, så lenge det var av høy kvalitet og virkelig nyttig.

De definerte merkevaren sin ved å være hjelpsomme,  og det gjorde Twitter-kontoen deres til plattformen for markedsførere for å lære mer om analyse. Over tid vokste Twitter kontoen deres med over 200.000 følgere, alle 100% organiske, uten å bruke en krone.

Slik definerte Leo nyskapning for Buffer’s merkevare:

«Hvordan gjøre det bra på Twitter, med eller uten Buffer»

Over tid la de til nye elementer i merkevaren med sin vitenskapelige tilnærming til lykke, produktivitet og deres radikale tilnærming til selskapets åpenhet. Buffer var dermed i stand til å holde merkevaren ettertraktet over en lang tidsperiode,  da den kom fra et autentisk og ekte sted.

Når du skal bygge en merkevare, kan du ikke bare snakke om hva som skiller deg ut fra alle andre. Du må faktisk kunne sette det i praksis og skape en ny og god opplevelse for de potensielle kundene.


Repetisjon
For å klare å være den første forbrukeren vil henvende seg til når de skulle trenge noe, må du klare å fange oppmerksomheten deres gjentatte ganger, til du er der for å bli. Derfor er repetisjon nøkkelen her. Og innholdet ditt i markedsføringen din vil derfor være et viktig fokuspunkt:

«Innholdet kan for eksempel være en tweet, et Facebook-innlegg, et blogginnlegg eller noe som kan produseres og distribueres gjentatte ganger.»

Effekten av innholdet er at det kan skaleres, både når det gjelder det uendelige antallet mennesker som kan konsumere et enkelt stykke innhold, og de utallige måtene innholdet kan pakkes og produseres på. Den skalaen er det som skaper repetisjonen som utgjør merkevaren.

Når Leo snakker om sin gjestebloggingsstrategi, understreker han viktigheten av å «velge kvantitet fremfor kvalitet.» Sett annerledes:

«Folk overvurderer ofte merkets innhold og undervurderer merket gjentagelse.»

Leo holdt innholdet smalt og sentrert, helt og holdent rundt hvordan man gjør det bra på Twitter. Han satte fokus på repetisjon og publiserte over 150 gjesteinnlegg, og det var det som gjorde Buffer til en autoritet på hvordan man best mulig brukte Twitter.

På Quick Sprout bygde de et merke gjennom hans medstifter Neil Patel. De satte nesten identiske bilder av ansiktet hans på forsiden, på sidefeltet til bloggen, på Twitterkontoen hans, på hans personlige nettsted og mer. Gjennom denne typen repetisjon av informasjon klarer man til slutt å skape et minneverdig inntrykk som vil føre til at folk husker deg.

(Skjermbildet er hentet fra: https://hitenism.com/build-brand/ )

(Skjermbildet er hentet fra: https://hitenism.com/build-brand/ )

(Skjermbildet er hentet fra: https://hitenism.com/build-brand/ )

(Skjermbildet er hentet fra: https://hitenism.com/build-brand/ )

Flere eksempler på at repetisjon bygger merkevaren
Hos AdEspresso drikker hvert lagmedlem espresso. Disse bildene blir brukt på Facebook og Twitter kontoene deres.

«Ifølge medstifter Armando Biondis er det «… Det rolige tempoet som bygger merkevare og tillit», og han legger det til grunn for å ha fått dem fra 0 til 1 million årlige gjentatte inntekter.»

(Skjermbildet er hentet fra: https://hitenism.com/build-brand/ )

På ReadMe setter de ugleoppstartsmaskotten sin overalt på nettstedet deres, de bruker den i alle sine sosiale medier og i kommunikasjon med kunder, og de har den også over hele kontoret. Som igjen spiller på humor.

For grunnleggeren Greg Koberger betyr gjentakelsen at «kundene våre kjenner Owlbert nå, men enda viktigere, de vet at selskapet vårt er litt annerledes.»

(Skjermbildet er hentet fra: https://hitenism.com/build-brand/)

Den beste måten å bygge et merke på, starter hos deg
Når du begynner fra ingenting, er du det beste merkevaren du kan bygge for din virksomhet. Dette er lekeparken som har ført mennesker som Jason Fried, Neil Patel og Leo Widrich til å bygge både personlige merker og selskapets merkevarer fra bunnen av.

  • Nytenkning er basert på det som inspirerte deg til å starte virksomheten.
  • Repetisjon tidlig i fasen er lett å gjennomføre fordi du kan rette det mot deg selv og din historie. Og alle liker gode historier, vi vil alltid høre om hva som førte til at du starten virksomheten din.

Om du gjør dette, vil du samle en gruppe mennesker rundt deg, og du vil starte å oppta en plass i folks «bakhoder». Gjennom repetisjon og vedlikehold av det som skiller deg ut fra andre, vil du oppta mer og mer plass i folks «bakhoder». Før du vet ordet av det, tenker folk atferdsmessig på deg og din virksomhet. Fordi de tenker på deg, snakker de om deg og deler produktet ditt med vennene sine.

Å bygge en merkevare handler om mer enn å gi ut gratis prøver med logoen din på. Det handler om å lage historier. Produktet og firmaet ditt eksisterer for å gjøre jobber for kundene dine og hjelpe dem med å lykkes.

Det er flere verktøy og produkter i SaaS i dag enn noen gang før. For hver jobb som trenger å gjøres, er det mange verktøy som fyller plassen. Til syvende og sist er det merkevaren din det som skiller bedriften din og produktet ditt i hodet til kundene dine. Brand er det du trenger å fokusere på for å kunne konkurrere i dagens overfylte markeder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

error

Enjoy this blog? Please spread the word!

My email
Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram