OKR

OKR

Velkommen til min studentblogg. Jeg skal nå starte min digitale reise, innen E-varehandel. Fremover vil det komme 2 blogginnlegg i uken.

I det første blogginnlegget skal jeg ta for meg OKR. OKR er kort fortalt et styringssett som blir brukt til å knytte målene til bedriten, team og medarbeidere sammen. Slik at bedriftens strategier kan skape målbare resultater. Nå skal vi gå litt dypere inn på hva dette systemet er, hvorfor du bruke det, hvordan kan du bruke det i din bedrift og hvordan det fungerer.

Revolusjonerende OKR | DIG2100 (2103)
Bildet er hentet fra: https://dig2100.no/revolusjonerende-okr/

Tenk deg at bedriften du jobber for har satt seg er resultatbasert mål som dere skal nå innen 2022. Det er da opp til hver av de ulike avdelingene i bedriften å gjøre dette målet relevant for seg. Dette kan noen ganger være vanskelig og kan ende opp med at det faktiske oppnådde resultatet ikke samsvarer med det ønskede resultatet. Det er her kommer OKR inn.

Hva er OKR?

Objective = Hva ønsker vi å oppnå?
Key Results = Hvordan kommer vi oss dit?

OKR står for Objective, Key Results – og er et system for gjennomføring, hvor hovedfokuset ligger i behandlingen av målene til bedriften. OKR gjennomføres ved å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid.

OKR har en lang historie, og går helt tilbake til 1970. Andy Gove, leder av Intel var mannen som oppfant begrepet. Men det var tydelig at han hadde hentet inspirasjon fra Peter Ducker sitt begrepet «managing by objective» fra 1954. Andy Gove sitt firma Intel videreførte OKR ut til flere av de største bedriftene i verden, blant annet Google. OKR har blitt et viktig styringssett for mange bedrifter, og flere bruker det daglig for å motivere og engasjere sine ansatte til å yte sitt beste.

Hvorfor bruke OKR?

OKR er er fint styringsrett du kan ta i bruk i bedriften din hvis dine ansatte blant annet føler en mangel på tydeligheten rundt målene til bedriften. Ved hjelp av OKR vil de ansatte få mer kunnskap om målet og budskapet til bedriften. De holdes informert om hvilken vei bedriften ønsker å gå. Dette vil være med på å hjelpe bedriften din til å lettere nå de målene den har satt seg.

En annen fordel ved å ta i bruk OKR i bedriften er; når de ansatte har god kunnskap om om målet til bedriften vil de bli tryggere i jobben sin. Og de vil kjenne seg motivert og engasjert til å gjøre en bedre jobb for bedriften.

Hvordan innføre OKR i din bedrift

Når du skal innføre OKR i din bedrift, er det smart å sette sammen en lite team som kan prøve seg frem med styringsformen. Teamet må være satt sammen av mennesker med god tillit til hverandre og arbeidsmoral. De må være motiverte til å gjennomføre, da dette kan være en krevende prosess.

Karl Phillip Lund har laget en oversikt på sin nettside over 8 enkle steg du kan følge når du skal implementere OKR i din bedrift.
(Lund, 2019)

  1. Send ut nyttige lenker til nøkkelpersoner
    Nøkkelpersoner er i dette tilfellet personer du vurderer å sette inn i teamet ditt.
  2. Snakk om OKR i grupper på 2-3 personer. Trigg nysgjerrigheten og skap internt engasjement.
    Her får du sett litt hvordan de ulike personene i bedriften din kan jobbe sammen. Og får da satt sammen et team.
  3. Introforedrag om OKR. 
    Foredraget vil gi medlemmene i teamet få en grunnleggende kunnskap om OKR. Slik at det blir lettere å sette styringsformen til virkelighet senere.
  4. Avtal en 2-timers workshop
    Workshop er en morsom form for læring. Her får de involverte prøvd seg frem og de lærer å samarbeide.
  5. Avtal hvordan dere skal skrive ned OKR
    Her er det viktig å få satt noen få tydelige mål man skal jobbe mot det neste kvartalet. Det er viktig at målet er oppnåelig og målbart.
  6. Avtal hvordan dere skal rapportere ukentlig.
    Her er god kommunikasjon viktig. Det kan lønne seg å lage en god plan som alle de involverte kan følge.
  7. Avtal et diskusjonsmøte halvveis i kvartalet
    Her får man en god mulighet til å ytre sine meninger og komme med tilbakemeldinger på hvordan det går så langt i prosessen. Her vil man også på et innblikk i om eventuelle endringer skal finne sted.
  8. Presenter for hverandre i slutten av kvartalet
    Her får vi sett hva vi har lært av prosessen og hva man eventuelt kan gjøre enda bedre. Dette er en viktig del av læringen da man deler hverandres erfaringer.

Når teamet har vært gjennom disse stegene, er man i teorien klar for å ta styringsformen inn i flere avdelinger i bedriften. Her er det viktig å begynne rolig, kanskje med et mål for neste kvartal, slik at alle for en felles forståelse for styringsformen. Når dette er gjort kan man kjøre styringsformen for fullt i bedriten.

Hvordan lage gode OKR?

Her må du starte med å finne ut av hvilke mål du har lyst til å nå. Målene legges ofte opp etter et kvartal om gangen. Grunnen til at de blir satt kvartalsvis, er at man hele tiden skal kunne tilpasse seg, etter eventuelle endringer eller utfordringer som dukker opp. Målene du setter deg må være tydelige og oppnåelige. Men hvordan skal du vite om du har klart å nå de målene? Her bruker vi nøkkelresultater, altså resultater som må være levert for at målet skal være nådd.

Når du skal sette opp OKR kan det være en fordel å lage seg 2-3 forskjellige mål, med 2-3 forskjellige nøkkelresultater, slik at det ikke blir for mye å forholde seg til.

Her har du et eksempel på en OKR for en klesbutikk, med to forskjellige mål. Klesbutikkens mål er å øke kundetilfredsheten og øke antall medlemmer.

Klesbutikk
O: Øke kundetilfredsheten
KR1: Øke effektiviteten til de ansatte 20%
KR2: Hilse på 100% av kundene
KR3: Øke kunnskapen til de ansatte med 20%

O: Øke antall medlemmer
KR1: Spørre 100% kundene om å bli medlem.
KR2: Øke medlemskampanjer med 50%


Kilder:

Lund, Karl Philip. 2019. «Hva er et godt OKR «objective»(ambisjon)» Lest 08.04.2021. https://inevo.no/blogg/hva-er-et-godt-okr-objectiveambisjon/

Lund, Karl Philip. 2019. “OKR målstyring – et system for gjennomføring i 2021». Lest 08.04.2021  https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

Lund, Karl Phillip. 2019. «Bedrifter som benytter OKR» Lest 08.04.2021 https://inevo.no/bedrifter-som-benytter-okr/ 

One thought on “OKR

  1. Hei Nora!
    Dette er et veldig fint første innlegg, bra jobbet! Du skriver godt, og jeg liker at du har med flere elementer enn «kun» hva OKR er. Det er også bra at du har kildeliste nederst, og at du viser hvor du har hentet bildet fra. Til neste gang vil jeg utfordre deg til å referere litt mer i løpende tekst med hyperlink, slik at folk kan se hvor du har hentet hva fra (hjelper med troverdigheten). Ellers er dette veldig fint! 😀

    Stine

Legg igjen en kommentar til Stine Sauro Hellsten Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

error

Enjoy this blog? Please spread the word!

My email
Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram